نان گردویی با سس سیب

 این نان برای صرف صبحانه یاعصرانه با یک فنجان چای بسیار عالی است. تهیه ی آن آسان است و داشتن سس سیب سبب مرطوب بودن آن می شود همچنین وجود دارچین ، میخک و کشمش و سیب طعم شیرین و دلپذیری به آن می دهد .

 مواد لازم:

 یک عدد تخم مرغ زده شده یا یک چهارم فنجان جایگزین تخم مرغ، سس سیب شیرین نشده  یک فنجان ، روغن کانولا نصف فنجان ، شکراسپلاندا یا شکر معمولی نصف فنجان، کشمش نصف فنجان، گردوی خردشده نصف فنجان، آرد گندم معمولی 1.75فنجان، نمک نصف قاشق چایخوری، بکینگ پودردو قاشق چایخوری، دارچین ساییده 1.5قاشق چایخوری، میخک ساییده شده نصف قاشق چایخوری.

طرز تهیه:

1-    آون را در 350 درجه ی فارنهایت معادل 175 درجه ی  سانتی گراد تنظیم کنید. یک ظرف پخت مکعب مستطیلی مخصوص لوف به اندازه ی 22.5×12.5سانتی متر را با اسپری روغن چرب کنید.

2-    دریک کاسه ی بزرگ تخم مرغ ، سیب، روغن ، شکر، کشمش و گردو را با هم بخوبی  مخلوط کنید.

3-     آرد را الک کنید و به آن بکینگ پودر، نمک، دارچین و میخک بیافزایید این مخلوط را به مخلوط سس سیب اضافه کنید و بخوبی هم بزنید.

4-     این مایع  را درون قالب ریخته و به مدت  یک ساعت در آون قرار دهید ، بعد از پخت آنرا درقالب به مدت  ده دقیقه بیرون از آون نگهدارید تا سرد شود. سپس از قالب در آورده و به 18 برش مساوی (هربرش به قطر  1.25سانت) تقسیم کنید.

اطلاعات تغذیه ای

 از این مواد 18 واحد سروینگ تهیه می شود در هر واحد سروینگ (هربرش) اطلاعات تغذیه ای به شرح زیراست:

 کالری :  165، کالری از چربی:79، چربی کل:9 گرم، چربی اشباع :1 گرم، کلسترول: 12 میلی گرم، سدیم: 110 میلی گرم، کربوهیدرات:21 گرم، فیبرتغذیه ای:1 گرم، شکر:10 گرم، پروتئین:2گرم.

جایگرین های دیابتی:1 واحد نشاسته، نصف واحد میوه، 1 و نیم واحد چربی غیر اشباع Mono

توجه:تهیه ی سس سیب و جایگزین تخم مرغ به شرح زیر است:

سس سیب بدون شکر

 موادلازم:

 5 تا 6 عدد سیب (به چهار قسمت تقسیم شود هسته ها و محور میانی  سیب خارج گردد)

2 فنجان آب

یک قاشق چایخوری دارچین

یک قاشق چایخوری عصاره ی وانیل

روش تهیه:

 سیب ها را همراه  آب در یک قابلمه ریخته و بروی حرارت قرار دهید تا آب جوش آمده و سیب ها در آن پخته شوند، از لحظه ی جوشیدن آب ده دقیقه زمان برای این مرحله کافی است.

 اگر پوست برخی از سیب ها جدا شد شما می توانید آنرا جدا کرده و بخورید زیرا حاوی فیبر مفید و فراوانی است. دارچین وعصاره ی وانیل را به سیب های پخته شده اضافه کرده و حرارت زیر قابلمه راکم کنید درب ظرف را روی آن قرار ندهید و اجازه دهید 30 دقیقه با حرارت کم سیب با سایر مواد بخوبی بجوشد. قابلمه را از روی حرارت بردارید. اجازه دهید سرد شود، شما می توانید پوست سیب را جدا کنید یا اینکه جدا نکنید سپس سیب ها ، آب باقیمانده و بعلاوه پوست سیب (اختیاری ) را در غذا ساز یا مخلوط کن ریخته و بخوبی بزنید تا یک سس یکدست و غلیظ بدست آید.

تهیه  ی جایگزین تخم مرغ در خانه

یک چهارم فنجان از این ماده معادل یک تخم مرغ بزرگ است.

 مواد لازم:

 6 عدد سفیده ی تخم مرغ

 فنجان پودر شیر خشک (بدون چربی)

 یک قاشق غذاخوری روغن گیاهی

همه ی این مواد در یک مخلوط کن بریزید تا صاف شود سپس در یخچال نگهداری کنید این ماده را می توانید فریز کنید .

مترجم: ماندانا فرخی نیا

منبع : tracker.diabetes.org